Educaţie, normative și instrumente digitale privind sindromul burnout în universitățile europene - 2020-1-RO01-KA203-080261

Titlu proiect: Educaţie, normative și instrumente digitale privind sindromul burnout în universitățile europene - Burnout Education, Normatives and Digital Tools  for European Universities (BENDiT-EU)

Număr contract: 2020-1-RO01-KA203-080261

Program: Erasmus+

Acțiunea-cheie: Cooperare pentru inovare și schimb de bune practici

Tipul acțiunii: Parteneriat strategic pentru învățământul superior

Ţări participante: România, Italia, Bulgaria, Portugalia, Spania, Cipru

     

Durată: 01.12.2020- 31.05.2023

Buget: 206.780 Euro

Scopul proiectului BENDiT-EU este de a oferi un set cuprinzător de resurse destinate prevenției și diagnosticării sindromului burnout în universitățile cu specific medical și în alte domenii înrudite cu domeniul medical.

Parteneri:

  • Universitatea de Medicină și Farmacie “Carol Davila” din București (UMFCD), România (Coordonator);
  • Școala Națională de Sănătate Publică, Management și Perfecționare în Domeniul Sanitar din București, România;
  • Vitale Tecnologie Comunicazione-Viteco SRL, Italia.
  • Universitatea Trakia (Trakiyski Universitet), Bulgaria;
  • Universitatea Lusófona (Cofac Cooperativa de Formaçao e Animaçao Cultural CRL), Portugalia;
  • Universitatea din Murcia (Universidad de Murcia), Spania;
  • Universitatea din Nicosia (University of Nicosia), Cipru.

Echipa UMFCD:

Conf. Dr. Ovidiu Popa-Velea - Director de proiect;

Şef de lucrări Dr. Iuliana-Raluca Gheorghe - Responsabil implementare;

Şef de lucrări Dr. Liliana Veronica Diaconescu - Membru în echipa de cercetare;

Şef de lucrări Dr. Alexandra Ioana Mihăilescu - Membru în echipa de cercetare;

Andreea Alexandra Vasile - Responsabil tehnic.

Ce ne propunem?

  • Extinderea la scară largă a gradului de conștientizare a sindromului burnout, prin oferirea de informații bazate pe dovezi. Acestea vor cuprinde cele mai relevante elemente pentru identificarea, prevenția și aplicarea de intervenţii dedicate sindromului burnout.
  • Îmbunătățirea calității vieții studenților și a specialiștilor din domeniul medical și din alte domenii înrudite, şi care prezintă riscul de a dezvolta sindromul burnout în mediul academic, prin punerea la dispoziție a unor instrumente online de autoevaluare a acestuia;
  • Îmbunătățirea abilităților de identificare și prevenție a sindromului burnout, atât de către  studenții mediciniști și cei din domenii conexe Medicinei, cât şi de către  personalul academic specializat în consilierea acestora;
  • Elaborarea unor norme și recomandări teoretice, care ar facilita, prin transformarea lor practică, implementarea unor politici academice eficiente de prevenție a sindromului burnout în mediul universitar.

Cui se adresează proiectul?

  • Studenților mediciniști și studenților din alte domenii conexe Medicinei;
  • Societăților studențești care desfășoară programe despre sindromul burnout;
  • Profesorilor / Consilierilor educaționali care lucrează cu studenți mediciniști și din domenii conexe Medicinei;
  • Psihologilor din Centrele de Consiliere academice;
  • Altor categorii de specialiști care își concentrează activitatea pe consilierea studenților;
  • Reprezentanților din structurile de conducere ale universităților;
  • Responsabililor cu elaborarea politicilor academice din Ministerul Educației și Cercetării.

Care sunt rezultatele așteptate?

  • Un manual despre sindromul burnout - ediție de buzunar, care va oferi informații despre identificarea, prevenția și principalele tipuri de intervenții dedicate sindromului burnout în contextul academic;
  • O platformă web de diagnosticare și intervenție a sindromului de burnout academic. Platforma va cuprinde un test standardizat de diagnosticare online a sindromului burnout, iar pe baza rezultatelor obținute în urma aplicării testului se vor sugera diverse modalități de a reduce riscul evoluției acestuia;
  • Un curriculum concentrat pe tema sindromului de burnout academic, care va oferi studenților mediciniști posibilitatea de a învăța despre simptomatologia burnout-ului, factorii de risc asociaţi, prevenția burnout-ului și tipurile de intervenții disponibile. Un training bazat pe aceleași subiecte se va desfășura și pentru categoriile de specialiști academici care lucrează cu acești studenți, cu scopul de a le oferi un set de intervenții care să reducă sindromul burnout.
  • O serie de norme și recomandări despre prevenția sindromului de burnout academic pentru decidenții din sistemul de învățământ superior.

Unde se pot găsi mai multe informații?

Website: www.bendit-eu.eu

Social Media:

Facebook: BENDiT-EU

LinkedIn: BENDiT-EU

Disclaimer: Material realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene. Conţinutul prezentului material reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorilor, iar Agenţia Naţională şi Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care conţinutul informaţiei va fi folosit.


Avem deosebita plăcere de a anunța apariția primului produs intelectual (rezultat) al proiectului Erasmus+ “Educaţie, normative și instrumente digitale privind sindromul burnout în universitățile europene” - BENDiT-EU (engl. Burnout Education, Normatives and Digital Tools for European Universities), în care Universitatea de Medicină și Farmacie “Carol Davila” are rolul de coordonator - Manualul de Burnout- ediție de buzunar.

 

În ansamblu, Manualul oferă informații esențiale despre burnout, precum identificarea și prevenția acestuia, dar și intervenții eficiente în managementul burnout-ului, în special a burnout-ului în context academic.

Deși Manualul se adresează, în principal, studenților mediciniști și celor din domenii conexe Medicinei, grupul-țintă poate fi extins şi la asociații studențești, profesori, tutori și alte categorii de specialiști în consilierea studenților.

Acest Manual, apreciat de majoritatea referenților ca fiind „foarte util”, reprezintă o sursă bibliografică gratuită, care reunește expertiza valoroasă a specialiștilor în domeniu din şase țări europene.

Beneficiile Manualului de Burnout

Cele mai importante beneficii ale Manualului de Burnout sunt următoarele:

  • este o sursă disponibilă în mod gratuit și pe care o puteți accesa ori de câte ori doriți;
  • are un design atrăgător;
  • este ușor de accesat și parcurs;
  • este tradus în limbile română, bulgară, greacă, spaniolă și portugheză;
  • cuprinde informații despre burnout, oferite de experți, cu un interes specific în ameliorarea burnout-ului în rândul studenților mediciniști și a celor din domenii conexe Medicinei;
  • transmite mesaje personalizate persoanelor care suferă de burnout academic, precum și intervenții dedicate experților / consilierilor;
  • realizează o îmbinare optimă a elementelor teoretice cu cele practice;
  • oferă recomandări orientate spre acțiune (la nivel preventiv, intervenţional şi organizaţional).

Scopul proiectului BENDiT-EU

Scopul proiectului BENDiT-EU este de a oferi un set cuprinzător de resurse destinate prevenției și diagnosticării sindromului burnout în universitățile cu specific medical și în alte domenii înrudite cu domeniul medical.

Produse intelectuale viitoare ale proiectului

Produsele intelectuale viitoare ale proiectului sunt:

1) o platformă web despre burnout, cuprinzând o aplicație web de autoevaluare și autoajutorare pentru studenți;

2) o curriculă pentru studenți și un workshop dedicat personalului care interacționează cu studenții, precum profesorii și consilierii, respectiv personalul academic/ administrativ. Acestea vor conține informații esențiale despre simptomele burnout-ului, factorii de risc și resursele implicate, prevenția și opțiunile disponibile de consiliere și psihoterapie;

3) un set de politici / recomandări dedicate burnout-ului academic la nivel universitar, alături de ometodologie adaptată acestora.

Puteți găsi mai multe informații accesând:

www.bendit-eu.eu

Disclaimer: Material realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene. Conţinutul prezentului material reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorilor, iar Agenţia Naţională şi Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care conţinutul informaţiei va fi folosit.


Platforma web de Burnout

Ești epuizat? Cunoşti cât de departe poate merge epuizarea?

Dacă răspunsul este nu, ei bine, avem vești bune, dacă răspunsul este poate, cu siguranţă se poate și mai bine, dacă răspunsul este da, atunci chiar trebuie să citeşti acest buletin informativ!

Suntem încântați să anunțăm oficial lansarea celui de-al doilea produs al proiectului BENDiT-EU - Burnout Web Platform -, care este dedicat, dar nu se limitează la evaluarea nivelului de burnout la studenții medicinişti şi din profesiile aliate sănătăţii.

Acest produs este o sursă de încredere de autoevaluare a epuizării, deoarece a fost testat pe studenți similari ţie și a fost actualizat în mod regulat, pe baza feedback-ului lor.

Accesul la această foarte utilă platformă de burnout, precum şi la rezultatele sale, este complet gratuit, şi reuneşte expertiza specialiștilor din şase țări europene, astfel:

  • Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila”, București, România;
  • Institutul Naţional de Management al Serviciilor de Sănătate, Bucureşti, România;
  • Universitatea din Nicosia, Cipru;
  • Universitatea Trakia, Bulgaria;
  • Universitatea Murcia, Spania;
  • Universitatea Lusofona, Portugalia;
  • Viteco, Italia.

De ce ar trebui să utilizezi platforma web Burnout?

  • este absolut gratuit pentru tine să te autoevaluezi pentru burnout ori de câte ori simți nevoia, după înregistrarea pe platformă;
  • conține informații gratuite de autoajutorare despre burnout, disponibile chiar și fără înregistrare pe platformă;
  • te poţi autoevalua de mai multe ori, fără alte restricții de timp sau bani;
  • platforma are o interfață ușor de utilizat, cu secțiuni și meniuri accesibile;
  • rezultatele tale vor fi complet confidențiale pentru terți;
  • informațiile care te interesează sunt prezentate clar;
  • rezultatele testelor sunt ușor de înțeles, prin utilizarea codurilor de culori;
  • interfața de utilizator va fi tradusă în română, bulgară, greacă, spaniolă și portugheză;
  • platforma oferă mesaje personalizate, în funcție de nivelul tău de epuizare;
  • în afară de burnout, iţi poţi autoevalua și nivelul depresiei, al stării de bine și al rezilienței;
  • platforma conectează teoria cu practica, deoarece testele pentru autoevaluare sunt recunoscute în literatura științifică, iar mesajele sunt interpretate pe baza rezultatelor acestor teste;
  • dacă foloseşti toate instrumentele de diagnostic, respectiv testele de burnout, stare de bine şi depresie, platforma îţi poate oferi mesaje personalizate și sfaturi de acțiune

Încă nu ești convins? O scurtă prezentare a conținutului platformei web Burnout poate reprezenta un argument suplimentar!

Meniul de autoevaluare al platformei conține următoarele teste:

  • Copenhague Burnout Inventory – Student Version [Inventarul Burnout de la Copenhaga pentru studenți (CBI-S)] - constă din patru dimensiuni - Burnout personal, Burnout legat de studii, Burnout legat de colegi și Burnout legat de profesori;
  • Scala 5-WHO Wellbeing Index Scale (Indexul 5-WHO al Stării de Bine) - măsoară starea de bine, diferenţiat pe vârsta respondentului, atât la persoanele mai tinere, cât și la cele în vârstă;
  • Chestionarul PHQ-9 de evaluare a stării de sănătate - este un instrument binecunoscut de măsurare a depresiei;
  • Brief Resilience Scale (Scala Scurtă de Rezilienţă) - evaluează capacitatea unei persoane de a se recupera după expunerea la stres.

Secţiunea „Alte resurse” cuprinde:

  • Subsecțiunea „Întrebări frecvente” - conține informații legate de burnout și de platformă;
  • Subsecțiunea „Autoajutor în caz de suferință” - cuprinde informații despre activități individuale și de grup care sunt eficiente în atenuarea simptomelor de epuizare, cum ar fi strategiile de relaxare, cultivarea abilităților de coping sau a suportului social;
  • Subsecțiunea „Resurse comunitare” - constă în resurse gratuite, în cazul în care sunteți în căutarea unui ajutor mai practic. Această secțiune este împărțită în centre de consiliere, ONG-uri, asociații studenților și linii de asistență pentru România, Bulgaria, Cipru, Spania și Portugalia;
  • Subsecțiunea „Normative/politici” - conține informații despre normativele şi politicile dedicate burnout-ului în România, Bulgaria, Cipru, Spania și Portugalia

Puteți accesa platforma Burnout Web la https://bwp.bendit-eu.eu/

Pentru mai multe informații despre proiect, consultați site-ul nostru:  www.bendit-eu.eu

Disclaimer: Suportul Comisiei Europene pentru producerea acestei publicații nu constituie o aprobare a conținutului, acesta reflectând doar opiniile autorilor. Comisia sau Agenția Națională nu pot fi făcute responsabile pentru nicio utilizare a informațiilor conținute în aceasta.


Avem un nou produs al proiectului BENDiT-EU!

Avem plăcerea de a anunța lansarea oficială a celui de-al-III-lea produs intelectual al proiectului BENDiT-EU, Curriculumul dedicat sindromului de burnout academic pentru studenți și Ghidul pentru formatorii de formatori (Train-the-trainer).

Scopul acestui produs intelectual este de a oferi profesorilor, tutorilor, mentorilor și altor categorii de personal din mediul academic posibilitatea să dobândească competențe și să cunoască utilizarea unor instrumente specifice realizării training-urilor privind prevenția sindromului de burnout și gestionarea acestuia în învățământul superior.

Aceste materiale sunt gratuite și au fost traduse într-o limbă de circulație internațională, engleza, și în limbile vorbite de către partenerii consorțiului, respectiv, bulgară, greacă, română, spaniolă și portugheză.

În procesul de elaborare a acestor materiale au fost implicați experți din 6 țări europene, după cum urmează:

  • Universitatea de Medicină și Farmacie “Carol Davila”, București, România;
  • Institutul Național de Management al Serviciilor de Sănătate, București, România;
  • Universitatea din Nicosia, Cipru;
  • Universitatea Trakia, Bulgaria;
  • Universitatea din Murcia, Spania;
  • Universitatea Lusofona, Portugalia;
  • Viteco, Italia.

Cum a fost elaborat curriculumul?

Partenerii au urmat un proces de finalizare a acestuia format din două etape, respectiv, conceperea și revizuirea materialelor evaluate în diverse momente- cheie de către publicul-țintă vizat. Inițial, partenerii s-au întâlnit în Murcia, în iulie 2022 în vederea finalizării primei versiuni a curriculumului. Fiecare Partener a prezentat o tematică atribuită de către leaderul de produs intelectual, Universitatea din Nicosia, și a primit feedback în ceea ce privește îmbunătățirea conținutului. Apoi, o revizuire finală a fost realizată în urma oferirii unui feedback din partea unui grup de studenți mediciniști și din domenii conexe Medicinei ale universităților partenere din România, Cipru, Bulgaria, Spania și Portugalia, în noiembrie 2022, în Porto, Portugalia. În concordanță cu feedbackul primit, alte îmbunătățiri suplimentare au fost realizate înainte de încheierea finalizării materialelor curriculumului.

Ce conține curriculumul?

Curriculumul dedicat sindromului de burnoutul academic pentru studenți include două module:

  • Modulul 1 a fost conceput pentru a oferi o imagine de ansamblu la nivel teoretic a sindromului de burnout academic, a principalelor caracteristici și a metodelor de evaluare ale acestuia și de a identifica factorii de risc. Modulul 1 cuprinde trei zile de formare și se adresează atât studenților, cât și profesorilor și a personalului administrativ din mediul academic.
  • Modulul 2 a fost elaborat pentru a oferi metode și instrumente practice de a gestiona sindromul de burnout academic și de a explora și crește utilizarea resurselor individuale și organizaționale dedicate prevenției sindromului de burnout. Modulul 2 cuprinde două zile de formare, dedicate atât studenților, cât și profesorilor și a personalului administrativ din mediul academic.

Fiecare modul cuprinde planuri de lecții, prezentări în PowerPoint și fișe de lucru, care au scopul de a crește nivelul de implicare al cursanților în activitățile interactive ale curriculumului.

Ghidul pentru formatorii de formatori

Complementar curriculumul dedicat sindromului de burnout academic pentru studenți, a fost creat un Ghid pentru formatorii de formatori (Train-the-trainer) cu scopul de a oferi trainerilor și altor persoane interesate informații, metode și resurse de a instrui eficient studenții privind prevenția și intervențiile sindromului burnoutului academic. Astfel, ghidul se constituie într-un material complementar Curriculumului studenților.

Ghidul pentru formatorii de formatori (Train-the-Trainer) include informații importante care pot fi utilizate în pregătirea, livrarea și pregătirea follow-up-ului în urma trainingului despre sindromul de burnout academic. Mai mult, acesta oferă indicii și sugestii de predare profesorilor, personalului administrativ, consilierilor, când instruiesc studenții despre prevenția și intervențiile privind sindromul de bunrout academic. Ghidul conține informații despre modalitățile ideale de pregătire a trainingului, informații adiționale privind implementarea trainingului și determinarea obținerii de follow-up în urma realizării trainingului, precum și alte resurse suplimentare.

Puteți accesa Curriculum dedicat sindromului de burnout academic și a Ghidului pentru formatorii de formatori aici

În curând:

Următorul produs intelectual al proiectului BENDiT-EU conține un set de politici / recomandări dedicate sindromului de burnout academic la nivel universitar, alături de o metodologie adaptată acestora.

Doriți alte informații despre proiect?

Accesați website-ul nostru pentru mai multe informații despre proiect: www.bendit-eu.eu

Disclaimer: Suportul Comisiei Europene pentru producerea acestei publicații nu constituie o aprobare a conținutului, acesta reflectând doar opiniile autorilor. Comisia sau Agenția Națională nu pot fi făcute responsabile pentru nicio utilizare a informațiilor conținute în aceasta.

TOP