CNFIS-FDI-2024-F-0232- TAO-UMFCD - Transformând teoria în acțiune: Optimizarea integrării învățării bazate pe proiecte în programele academice ale UMF „Carol Davila“

Titlu proiect: Transformând  teoria  în  acțiune:  Optimizarea  integrării  învățării  bazate  pe  proiecte  în programele  academice  ale  UMF  „Carol  Davila“

Proiect Nr: CNFIS-FDI-2024-F-0232

Acronim: TAO-UMFCD

Domeniu vizat: 5. Îmbunătățirea calității activității didactice, inclusiv a respectării deontologiei și eticii academice

Perioada de desfășurare: Aprilie - Decembrie 2024

Sursa de finanțare: Fondul de Dezvoltare Instituțională destinat universităților de stat - FDI 2024

Total valoare aprobată ME (LEI): 398.000

Director de proiect: Prof. Univ. Dr. Doina Drăgănescu

Proiectul a avut patru obiective specifice:

  1. Susținerea învățării pe bază de proiecte prin sprijinirea creării de materiale didactice, instruirea cadrelor didactice și realizarea de schimburi de experiență
  2. Stimularea studenților în realizarea de proiecte conduse de studenți (en. student-led projects)
  3. Organizarea unui laborator interdisciplinar pentru studierea plantelor medicinale prin amenajarea unui spațiu, dotarea cu mobilier a acestuia și dotarea cu echipamente specifice 
  4. Facilitarea proceselor de învăţare pe bază de proiecte prin achiziţia de consumabile, sticlărie și alte obiecte necesare activităților respective.

Rezultate obținute

  1. Curricule revizuite pe baza nevoilor identificate din sondarea opiniilor studenților și cadrelor didactice.

Conform planului de activități, s-au administrat două chestionare de sondare a opiniei celor interesați, unul destinat cadrelor didactice și celălalt destinat studenților. Acestea au colectat feed-back despre modul în care se desfășoară în prezent învățarea pe bază de proiecte, au identificat gradul de satisfacție și nevoile suplimentare în vederea îmbunătățirii acestei abordări pedagogice. Evaluările au fost în general concordante. S-a constatat că aproape trei sferturi dintre cadrele didactice chestionate au implementat cel puțin o activitate de învățare pe bază de proiect. A reieșit că o parte dintre activități sunt de fapt de învățare pe bază de probleme și nu strict de învățare pe bază de proiect. Aceste aspecte au fost clarificate în cadrul workshop-urilor planificate, iar revizuirea curriculelor (peste 30) s-a realizat după susținerea primului workshop.

  1. Workshop pentru cadrele didactice pe tema planificării și realizării activităților de învățare bazată pe proiect

S-a realizat cu participarea a 55 de cadre didactice.

  1. Workshop pentru cadrele didactice pe tema evaluării studenților în cadrul activităților de învățare pe bază de proiect

S-a realizat cu participarea a 55 de cadre didactice.

  1. Ghid destinat cadrelor didactice pentru încorporarea principiilor învățării pe bază de proiecte în structurile curriculare existente

S-a elaborat ghidul preconizat, acesta fiind în proces de adoptare formală în cadrul structurilor de decizie ale universității.

Vizită de lucru/colaborare cu o universitate din țară sau din străinătate 

S-a realizat o vizită de lucru la Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu" din Chișinău, unde au fost abordate specific aspectele învățării pe bază de proiecte.

  1. Eveniment anual în care studenții să-și prezinte ideile de proiecte colegilor, cadrelor didactice și altor potențiali colaborator

S-a realizat o întâlnire cu studenți din cadrul Facultății de Farmacie în acest sens (30.10.2024). În plus, Universitatea s-a implicat în organizarea sesiunilor de comunicări studențești care răspund aceluiași obiectiv.

  1. Minimum 5 mini-granturi pentru studenți

Au avut loc discuții cu reprezentanții studenților și s-au realizat achizițiile pentru acordarea mini-granturilor.

  1. Minimum 3 premii acordate studenților

S-au colectat date privind activitatea științifică a studenților și s-au acordat  premiile într-un cadru festiv, în luna decembrie.

  1. Laborator interdisciplinar pentru studierea plantelor medicinale

Spațiu de laborator a fost zugrăvit, amenajat, dotat cu mobilier specific de laborator și cu echipamente ultraperformante: sistemul UPLC/MS/MS, sistem de extracție “verde” (ecologică) a  produselor naturale, cu microunde și kituri de exracție fără solvenți a produselor vegetale și liofilizator cu pompă de vid.

  1. Obiecte de sticlărie şi alte consumabile sau obiecte mici de inventar achiziționate pentru susținerea proceselor didactice de învățare bazată pe proiecte

S-au achiziționat o serie de obiecte de sticlărie și consumabile, iar altele sunt în curs de achiziționare: creuzete filtrante, baloane cotate de diferite volume, pulverizator pentru plăci cromatografie, biurete, plăci de cultură, baloane cu fund rotund etc.

  1. Reactivi achiziționați pentru susținerea proceselor didactice de învățare bazată pe proiecte

S-au achiziționat o serie de reactivi, iar alții sunt în curs de achiziționare: octan sulfonat de sodiu, acetat de amoniu, ferocianat de potasiu, teste rapide pentru depistarea consumului de droguri (utilizate în toxicologie) etc.

  1. Solvenți achiziționați pentru susținerea proceselor didactice de învățare bazată pe proiecte 

S-au achiziționat sau sunt în curs de achiziție o serie de solvenți care sunt utilizați frecvent în domeniul laboratoarelor din învățământul farmaceutic: acetonitril, etilen glicol, glicerină, acetat de etil, ulei de imersie pentru microscopipete.

TOP