Este cunoscut faptul că Medicina Internă s-a bazat la începuturile sale pe studiul clinic – semiologic , în care medicul își baza diagnosticul pe anamneză, observație, palpare, percuție și auscultație. În timp, progresul tehnologic a completat posibilitățile de diagnosticare cu examene de laborator performante, cu tehnici imagistice moderne , cu date de bacteriologie, histopatologie, genetică, menite să confirme sau să infirme suspiciunea diagnostică formulată pe baza examenului obiectiv, dar importanța semiologiei a rămas neschimbată.
Interesul medicilor clinicieni pentru obținerea unui diagnostic îmbunătățit ca urmare a cunoștințelor dobândite printr-un studiu permanent și prin practicarea cu devotament a profesiei de medic a reușit să insufle și în rândul studenților și a tinerilor medici o adevărată pasiune pentru descifrarea tainelor semiologiei.
Catedra de Semiologie de la Spitalul Clinic de Urgență “Sfântul Pantelimon” a preluat moștenirea figurilor marcante ale întemeietorilor catedrei și respectându-le opera concretizată în lucrări stiințifice și cazuri clinice deosebite, continuă tradiția activității științifice materializate în numeroase articole publicate în reviste de renume , cărți de specialitate precum și în participări la congrese și conferințe interne și internaționale.
Un interes major îl reprezintă pentru Catedra de Semiologie , alături de pregătirea continuă a cadrului didactic , formarea studentului cu reale aptitudini profesionale, cu o gândire clinică logică și structurată bazată pe temeinice cunoștințe teoretice și practice.
Mai mult decât atât, Catedra de Semiologie este interesată să insufle viitorului specialist în medicină pasiunea pentru profesia pe care și-a ales-o, devotament și spirit de sacrificiu, trăsături care să înnobileze figura oricărui viitor medic.
Pentru a îndeplini toate aceste deziderate , alături de pregătirea cu multă responsabilitate a fiecărui curs și lucrare practică, fiecare membru al catedrei de semiologie al Spitalului Clinic de Urgență “ Sfântul Pantelimon” recurge la mijloace pedagogice moderne , dar se folosește și de tehnologia avansată pe care i-o oferă spitalul: ecografe, aparate ECG, Holtere ECG și TA, bicicletă pentru teste de efort, videoproiectoare și compute
Cursurile, ca și lucrările practice, sunt astfel structurate încât pot duce la etapizarea cunoștințelor. Este foarte important modul prin care medicul-dascăl își transmite propria sa experiența profesională și umană, deoarece nici cea mai bună carte nu poate să redea un bagaj de gândire și comportament egal cu cel dobândit prin urmărirea vizitei impreună cu profesorul dascăl și discutarea cazului după examinare.
Cursurile au un pronunțat caracter practic, urmărindu-se dezvoltarea la student a simțului de observație, deprinderea de către student a unei metode de gândire și acțiune medicală care să asigure viitorului medic calitățile necesare unui bun practician.
Activitatea de cercetare abordează într-o manieră direct legată de îmbunătățirea diagnosticului și terapiei , teme de interes major pentru patologia curentă. Acestea pleacă de la profilul de urgență al spitalului. Exista o preocupare pentru inovare și dezvoltare în Insuficiența cardiacă acută, Sindroamele coronariene acute, Tromboembolismul pulmonar și boala tromboembolică, Disfuncția cardiacă în alte condiții acute extracardiace, complicațiile majore ale hipertensiunii arteriale, fibrilația atrială și riscul tromboembolic.Se dorește integrarea cunoștințelor clasice în multitudinea de investigații paraclinice moderne, prin obținerea de algoritimi optimi de evaluare a pacienților critici.