Prof. univ. | Popa-Velea Ovidiu | titular |
Șef Lucrări | Mihailescu Alexandra-Ioana | titular |
Șef Lucrări | Diaconescu Liliana-Veronica | titular |
Asist. univ. | Dayeh Iulia-Irena | determinat |
Asist. univ. | Zgarbura Robert-Constantin | determinat |
Asist. univ. | Stoian-Balasoiu Ioana-Ruxandra | determinat |
Disciplina Psihologie Medicală a Facultăţii de Medicină de la UMF „Carol Davila” – Bucureşti a fost fondată în anul 1993.
Cursul de Psihologie Medicală, avându-l la acea vreme titular pe Prof. Dr. I.B.Iamandescu (1942-2018) a evoluat ulterior în câteva secţiuni separate (Psihologia Sănătăţii şi Comunicarea cu Bolnavul, Ştiinţele Comportamentului Uman şi Psihosomatica), acoperind un mai mare număr de studenţi şi având un conţinut tematic mai amplu.
De-a lungul timpului, personalul disciplinei a desfăşurat activităţi didactice nu numai la Facultatea de Medicină, ci şi la alte facultăţi din cadrul UMF „Carol Davila” (Facultatea de Balneofiziokinetoterapie, Colegiul de Geriatrie, Facultatea de Moaşe şi Asistente Medicale), numărul total de studenţi instruiţi depăşind cifra de 30.000.
Activitatea disciplinei Psihologie Medicală a cunoscut o continuă dezvoltare şi diversificare, în acord cu cerinţele de formare europene, dar şi cu specificul sistemului sanitar din România. Educaţia în domeniile Psihologiei Medicale şi conexe vizează în prezent un număr de circa 2.500 studenţi / an (500 în limba engleză).
Începând cu anul 2004, grupul studenţesc de studiu în psihologie (sub coordonarea Conf. Dr. Ovidiu Popa-Velea) a condus la elaborarea de lucrări ştiinţifice, lucrări de licenţă, proiecte şi workshop-uri de interes curricular şi extracurricular.
The Department of Medical Psychology at the Faculty of Medicine at "Carol Davila" University of Medicine and Pharmacy in Bucharest was founded in 1993. The Medical Psychology course, taught at that time by Prof. Dr. I.B.Iamandescu (1942-2018), later evolved into several separate tracks (Health Psychology and Medical Communication, Behavioral Medicine and Psychosomatics), covering a larger number of medical students and a wider range of topics.
Over time, the staff of the discipline did not only teach at the Faculty of Medicine, but also in other faculties of UMF "Carol Davila" (e.g. College of Kinesiotherapy, College of Geriatrics, Faculty of Midwifery and Nursing), the total number of trained students exceeding 30,000.
The activity of the Medical Psychology discipline has been constantly developing and diversifying, in accordance with the European training requirements, as well as with the specifics of the Romanian health system. Education in the fields of Health Psychology, Behavioral Medicine and Psychosomatics currently targets about 2,500 students per year (500 in English).
Since 2004, the activity of the student research group (functioning under the coordination of Assoc. Prof. Dr. Ovidiu Popa-Velea), lead to the elaboration of scientific papers, licensing works, projects and workshops of curricular and extracurricular interest.
Interesul general al disciplinei noastre este îndreptat spre efectele psihopatologice ale stressului psihic şi psihotraumatismelor asupra sănătăţii. Câteva obiective prioritare de studiu le constituie calitatea vieţii şi tulburările personalităţii pacienţilor având diferite boli somatice cu o contribuţie importantă a factorului psihic (tulburări şi boli psihosomatice), precum şi aspectele de ordin psihologic ale relaţiei medic-pacient.
Preocupările de ordin didactic asigură pregătirea în domeniile Psihologiei Sănătăţii şi Medicinii Comportamentale pentru studenţii Facultăţii de Medicină de la Universitatea de Medicină şi Farmacie „Carol Davila”. Cursurile sunt susţinute atât în limba română, cât şi în limba engleză
Psihologia Sănătăţii şi Comunicarea cu Bolnavul (Facultatea de Medicină – anul I, semestrul 1)
INFORMATII GENERALE
https://healthpsy.site123.me/general-info-romanian-english (mai multe detalii la sectiunea corespunzatoare de pe https://healthpsy.site123.me)
PROGRAMA ANALITICĂ A CURSULUI DE PSIHOLOGIE A SĂNĂTĂŢII ŞI COMUNICARE MEDICALĂ
Psihologia medicală şi psihologia clinică: asemănări şi diferenţe. Rolul psihologiei clinice şi a sănătăţii: atitudini faţă de diversele tulburări comportamentale. Orientarea clinicianului în faţa unei tulburări de comportament. Principalele metode de cercetare în psihologia medicală, cu accent pe observaţie, experiment, interviu, teste psihologice
Stress: definiţie, tipuri variate de agenţi stressori. Modele teoretice ale stressului (accepţiuni clasice vs.moderne). Agenţi stressori: tipuri, particularităţi ale AS psihici faţă de alţi agenţi stressori. Scala evenimentelor majore de viaţă Holmes şi Rahe: o tentativă de cuantificare a potenţialului patogen a diferitelor tipuri de agenţi stressori.Relativitatea percepţiei şi evaluării (appraisal) agenţilor stressori. Trăsături de personalitate relaţionate cu diferite tipuri de reacţie la stress (A,C,D).Trăsături şi stiluri cognitive protectoare. Corelaţii hormonale ale stressului. Diferenţa eustress-distress. Rolul sanogenetic al endorfinelor. Conceptul de încărcătură allostatică. Sindromul de neajutorare şi lipsă de speranţă (Seligman) (experiment, aplicaţie în clinică) Strategii de coping. Programe şi strategii antistress
Conceptualizarea bolii: modele (biomedical, psihologic, bio-psiho-social). Aspecte sociale şi culturale ale bolii. Rolul suportului social. Tulburări şi boli psihosomatice: asemănări şi deosebiri; Modele explicative variate ale patogenezei bolilor psihosomatice (clasice: Alexander, Cannon, Pavlov; abordări moderne)
Simptome critice din punct de vedere psihologic: ex. durerea
Aspecte generale (tipuri de durere, cauze ale durerii). Rolul factorilor psihologici în producerea şi intensificarea durerii (ex.depresia, anxietatea). Particularităţile sindroamelor dureroase din bolile cronice/incurabile. Intervenţii psihologice în reducerea durerii (hipnoză, relaxare, imagerie dirijată). Aplicaţie caz clinic
Statutul şi rolul pacientului (Parsons). Dinamica asumării rolului de pacient. Modele teoretice privind atitudinile faţă de boală şi tratament (HBM, TRA, TPB, modelul Leventhal). Utilitatea clinică a cunoaşterii acestor modele în relaţia cu pacienţii problematici / dificili. Reacţii tipice ale pacientului la boală. Aplicaţie: stadiile ajustării la diagnosticul de incurabilitate. Particularităţi ale pacienţilor cronici. Variabile individuale care influenţează riscul de îmbolnăvire şi comportamentul faţă de boală. Factori tampon care cresc eficienţa mecanismelor de apărare în situaţii de boală
Comunicarea: elemente verbale şi non-verbale. Importanţa concordanţei dintre comportamentul verbal şi cel non-verbal. Specificul comunicării dintre medic şi pacient: interacţiunea cu rolul presupus al medicului, diferite tipuri de anamneză şi utilitatea lor.
Pacienţi dificili. Identificarea problemelor comportamentale (în cadrul interviului clinic şi testării psihologice). Descrierea principalelor tulburări de personalitate şi atitudinea pacienţilor faţă de medic şi instituţia medicală. Comunicarea cu pacienţii dificili. Sindromul burnout la medici
Complianţa terapeutică: factori psihologici care influenţează complianţa terapeutică. Exemple în anumite tulburări cronice (TBC, astm, HTA).
Efectul Placebo: modalităţi de exploatare a efectului Placebo în terapie, varietatea efectelor Placebo, factori care influenţează apariţia efectului Placebo.
Dependenţa psihologică de medicament: exemple, cauze şi consecinţe.
Calitatea vieţii şi relaţia cu specificul medicamentului: echilibrul între câştiguri şi pierderi
Definiţii, clasificare şi indicaţii ale psihoterapiei. Modelarea comportamentului: de la principii teoretice la consiliere şi psihoterapie.
Psihanaliza (definiţie, baze teoretice, indicaţii, eficienţă).
Psihoterapia cognitiv-comportamentală (definiţie, baze teoretice, indicaţii şi eficienţă).
Tehnici de relaxare şi hipnoză (definiţie, baze teoretice, indicaţii şi eficienţă).
Psihoterapia rogersiană (definiţie, baze teoretice, indicaţii şi eficienţă)
LUCRĂRI PRACTICE
Ştiinţele comportamentului uman (SCU), modulul psihosocial (Facultatea de Medicină – anul II, semestrul 2)
INFORMATII GENERALE
https://healthpsy.site123.me/general-info-romanian-english-1 (mai multe detalii la sectiunea corespunzatoare de pe https://healthpsy.site123.me)
PROGRAMA ANALITICĂ A CURSULUI DE ŞTIINŢELE COMPORTAMENTULUI UMAN (MODULUL PSIHOSOCIAL)
Comportament şi personalitate, modele teoretice ale comportamentului, criterii de departajare normal-patologic, variabile care influenţează comportamentul (biologice, psiho-sociale şi culturale), metode de studiu al comportamentului
Factori de risc, modele teoretice explicative, manifestări clinice, modalităţi de intervenţie terapeutică
Comportamentul pacienţilor incurabili şi chirurgicali. Modificări comportamentale aferente durerii, asistenţa psihologică a pacienţilor terminali: specific şi dileme etice, sindroamele de burnout şi empathy fatigue: manifestări clinice, modalităţi de abordare terapeutică (ex.grupurile Balint)
PT de scurtă durată, centrată pe obiectiv, analiza tranzacţională, PT de grup şi familială, art-terapia, medicina narativă (definiţie, fundamente teoretice, indicaţii, eficienţă)
LUCRĂRI PRACTICE