Prof. univ. | Uivarosi Valentina | titular |
Prof. univ. | Boscencu Rica | titular |
Prof. univ. | Pahontu Elena-Mihaela | titular |
Asist. univ. | Visan Diana Carolina | titular |
Chimia Anorganică, disciplină fundamentală în învăţământul farmaceutic, este inclusă în planul de învăţământ încă de la înfiinţarea Şcolii de Medicină şi Farmacie, în anul 1855, alături de alte discipline de chimie.
Primele cursuri de Chimie Anorganică au fost predate de profesorii: Alexe Marin, Carol Davila, Constantin C. Hepites, Dumitru Popescu, Emanoil Bacaloglu, Adolf Trausch şi Alfred Nicolaus Bernath-Lendway. La conducerea Catedrei s-au aflat de-a lungul timpului personalităţi ale învăţământului farmaceutic, după cum urmează:
În prezent, disciplina de Chimie Generală şi Anorganică este coordonată de prof. Valentina Uivarosi.
Continuând tradiţia în ceea ce priveşte calitatea actului didactic şi performanţa în cercetarea ştiinţifică, activitatea cadrelor didactice din disciplină este orientată spre creşterea impactului internaţional al cercetării ştiinţifice desfăşurate, coordonarea la standarde înalte a doctoranzilor, implicarea studenţilor în cercetare, îmbunătăţirea bazei materiale pentru activitatea didactică şi a infrastructurii de cercetare.
Disciplina de Chimie Generală şi Anorganică, cu statut obligatoriu, este prevăzută în planul de învăţământ al Facultăţii de Farmacie în anul I, cu un număr săptămânal de 3 ore de curs şi 3 ore de lucrări practice (6 credite) în semestrul I şi respectiv 2 ore de curs şi 3 ore de lucrări practice (6 credite) în semestrul II.
Obiectivul disciplinei este de a asigura studenţilor din anul I o bază teoretică solidă de chimie generală şi anorganică, necesară în pregatirea de specialitate în domeniul farmaceutic, formarea deprinderilor de înţelegere a conceptelor în rezolvarea de probleme, de formulare a explicaţiilor, de conducere a investigaţiilor şi de prezentare a rezultatelor, dezvoltarea unor deprinderi de lucru necesare în practica farmaceutică.
În cadrul disciplinei au fost susţinute şi cursuri de pregătire postuniversitară, cu tematică de interes pentru farmaciştii absolvenţi (Impactul chimiei anorganice în domeniul farmaceutic, Rolul oligoelementelor în organism, Medicamente de natură anorganică, Suplimente cu minerale, Compuşi anorganici în diagnoza şi tratamentul cancerului).
Pregătirea doctoranzilor reprezintă nivelul cel mai avansat de specializare ce se realizează la nivelul disciplinei. Activitatea de cercetare a cadrelor didactice se desfăşoară pe trei direcţii principale:
Sinteza unor noi complecși metalici biologic activi cu diferiți liganzi se realizează în condiții clasice sau prin iradiere cu microunde.
Izolarea de monocristale adecvate pentru analiza prin difracție de raze X este un alt obiectiv al cercetării preparative. Complecșii metalici și liganzii corespunzători sunt caracterizaţi fizico-chimic la nivelul disciplinei prin metode spectroscopice (FT-IR, UV-Vis, fluorescenţă), determinarea punctului de topire, determinarea conductanței molare şi a concentraţiei ionului metalic.
Completarea caracterizării fizico-chimice a complecşilor se realizează prin colaborări la nivelul facultăţii sau cu echipe de cercetare din instituţii din ţară sau din străinătate. Compuşii sintetizaţi sunt proiectaţi ca potenţiali agenţi antiinfecţioşi, antitumorali, antidiabetici, antiinflamatori ori ca agenţi de diagnostic în diagnoza prin fotosensibilizare.
Evaluarea acţiunii biologice a complecşilor sintetizaţi se realizează în colaborare. Interacțiunea dintre complecșii metalici şi ADN-ul de vițel-timus (ctDNA) este studiată prin tehnici de titrare UV-Vis și spectroscopie de fluorescență, inclusiv prin studii de legare competitivă cu bromură de etidiu. Interacțiunea dintre complecșii metalici cu albumina şi transferina este investigată prin spectroscopie de absorbție UV-Vis și diferite tehnici de spectroscopie de fluorescență.
Conținutul de metale din diferite probe (produse vegetale, probe biologice, preparate farmaceutice etc) este determinat prin spectrometrie de absorbție atomică cu flacără sau cuptor de grafit.
Activitatea didactică şi cea de cercetare ştiinţifică sunt din ce în ce mai mult interconectate. La nivelul disciplinei, funcţionează Cercul ştiinţific studenţesc de chimie anorganică, în cadrul căruia cadrele didactice coordonează studenţii în realizarea unor teme de chimie coordinativă şi de chimie bioanorganică, în concordanţă cu direcţiile de cercetare ale disciplinei.
Rezultatele obţinute în urma activităţii de cercetare din cadrul cercului sunt prezentate la sesiunile ştiinţifice studenţeşti, la alte manifestări ştiinţifice naţionale sau internaţionale sau fac obiectul lucrărilor de licenţă.
SEMESTRUL I
Programa analitică a cursului (3 ore pe săptămână, 42 de ore pe semestru)
Programa analitică a lucrărilor practice (3 ore pe săptămână, 42 de ore pe semestru)
SEMESTRUL II
Programa analitică a cursului (2 ore pe săptămână, 28 de ore pe semestru)
Programa analitică a lucrărilor practice (3 ore pe săptămână, 42 de ore pe semestru)
La nivelul Disciplinei de Chimie Generală şi Anorganică activează 4 conducători de doctorat responsabili de coordonarea şi îndrumarea activităţii de cercetare pe parcursul pregătirii tezei de doctorat:
Temele de cercetare abordate în cadrul tezelor de doctorat se încadrează în direcţiile de cercetare ale conducătorilor de doctorat. Pentru ocuparea locurilor finanţate de la bugetul de stat, se susţine examen de admitere la nivelul disciplinei, din următoarea tematică: