Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila” din București, prin Faculatatea de Medicină Dentară, se implică activ în îngrijirea oro-dentară a copiilor cu patologie generală compleaxă și nevoi speciale de tratament, făcând parte dintr-un consorțiu internațional care a dezvoltat, în premieră, un proiect special – OSCAR –, dedicat acestei zone particulare a stomatologiei pediatrice.
Proiectul, inițiat și coordonat de către Asociația Națională de Stomatologie Pediatrică din România, prin Dr. Arina Vinereanu, reunește parteneri din Franța (Hopitaux Universitaires de Strasbourg), Italia (Ospedale Pediatrico Bambino Gesu), Turcia (Universitatea Marmara din Istanbul) și România (Universitatea de Medicină și Farmacie “Carol Davila”, Fundația Special Olympics) și are drept scop principal înființarea unei platforme digitale (oscarpd.eu) care va cuprinde informații utile și cu aplicabilitate practică despre tratamentul stomatologic al copiilor cu nevoi speciale de îngrijire a sănătății oro-dentare. Viitoarea platformă digitală va fi disponibilă tuturor centrelor academice interesate să organizeze programe postuniversitare în domeniu.
Peste 140 de medici, blocați de COVID-19 să participe la proiect
OSCAR se adresează în primul rând medicilor stomatologi rezidenți de pedodonție – numai în 2019 începând acest rezidențiat, în România, 212 medici. Înainte de pandemia Coronavirus, organizatorii OSCAR preconizau ca la cursurile și activitățile hands-on ale proiectului să fie prezenți aproximativ 300 de medici atât din țara noastră cât și din țările partenere.
“Am reușit, până la declanșarea pandemiei, să desfașurăm câteva evenimente, în România, Turcia și Italia, cu un total de cca 160 de medici prezenți. Din cauza împrejurărilor, acum ne reorganizăm și ne orientăm mai mult spre zona on-line, deși este evident că în medicina dentară contactul nemijlocit cu pacientul este esențial” a declarat Prof. Dr. Andreea Didilescu, Decanul Facultății de Medicină Dentară a UMF „Carol Davila” și coordonator din partea Universității al proiectului OSCAR.
Este important de menționat că, potrivit realizatorilor acestui program, OSCAR își va demonstra în viitor eficiența, deoarece platforma digitală pe care o oferă în mod gratuit spre utilizare tuturor celor interesați (practicieni stomatologi, dar și părinți ai copiilor cu nevoi speciale) va rămâne deschisă nu doar pe perioada derulării proiectului. Mai mult, realizatorii OSCAR au în vedere dezvoltarea ei și în perspectivă, astfel încât platforma să ofere, pentru viitor, baza pentru cursuri on-line, cu posibilitatea obținerii de puncte EMC, ceea ce promite să genereze o stimulare suplimentară a interesului din partea medicilor stomatologi.
Dificultăți ale părinților în identificarea unui medic
Potrivit specialiștilor, în prezent, nevoia de tratamente stomatologice pe care o resimt acești copii, la nivel mondial, depășește cu mult posibilitățile concrete de realizare. Pe de o parte, părinții nu sunt îndeajuns de bine informați cu privire la rolul sănătății orale în cadrul mai larg al stării generale de sănătate și al calității vieții micuților pacienți, ajungând adeseori să solicite consultație și tratament în faze avansate ale îmbolnăvirii oro-dentare, când tratamentul va fi mai complex și mai costisitor, iar cooperarea copilului mai dificil de obținut. Pe de altă parte, mulți dintre medicii stomatologi manifestă reticență față de cazurile cu complexitate care depășește sfera uzuală și se simt nesiguri să trateze pacienți a căror patologie nu le este familiară. Părinții acestor copii cu nevoi speciale de tratament semnalează dificultăți în a identifica un medic stomatolog potrivit pentru copilul lor.
Cine sunt copiii cu nevoi speciale de tratament oro-dentar?
Această categorie de pacienți reunește toți acei copii cu patologii generale ale căror efecte le influențează starea de sănătate orală și/sau capacitatea de a coopera pentru tratamentul stomatologic. În prezent, în România sunt înregistrați oficial 70.000 de copii cu dizabilități, dar numărul copiilor cu nevoi speciale de tratament oro-dentar este cu mult mai mare.
“Bolile generale la care ne referim pot fi extrem de variate, cu sau fără componentă de dizabilitate intelectuală – adică nevoi speciale de tratament pot avea deopotrivă și copiii cu diabet, și cei cu boală cardiacă congenitală, dar și cei cu epilepsie, autism, paralizie cerebrală sau sindroame mai mult sau mai puțin cunoscute – sindromul Down fiind un exemplu mai frecvent” a subliniat Prof. Dr. Andreea Didilescu.
Aceasta a adăugat că “în afară de cunoștințe suplimentare și precauții speciale din partea echipei medicale, acești pacienți pot necesita, în funcție de capacitățile lor de comunicare, chiar tratamente ce nu se pot efectua în cabinetul de medicină dentară, ci impun condiții speciale – sedare sau anestezie generală”.
Statisticile OMS arată că, la nivel mondial, aproximativ 15% din totalul populației prezintă o formă de dizabilitate, ceea ce înseamnă că o persoană din 7 se încadrează în această categorie.
Finanțare de aproximativ 200.000 de euro prin Programul UE Erasmus+
În prezent, în România nu există clinici dedicate / servicii de stomatologie specială (“Oral Special Care”), iar interdisciplinaritatea pe care adeseori rezolvarea unor astfel de cazuri complexe o impune este astăzi mai curând un deziderat. În acest context, importanța proietului OSCAR este cu mult mai mare, punând la dispoziție informații practice medicilor rezidenți de stomatologie pediatrică și tuturor practicienilor stomatologi interesați să trateze corect și în condiții de siguranță această categorie de pacienți. În acest fel se urmărește o îmbunătățire a adresabilității prin creșterea numărului de medici pregătiți să facă față acestei provocări. Nu în ultimul rând, OSCAR creează punți de legătură între țările participante la proiect, permițând preluarea, adaptarea și aplicarea în România a acelor modele de sisteme de sănătate care și-au dovedit deja eficiența. Valoarea totală a proiectului este de 191.560 euro, iar finanțarea este obținută prin Programul UE Erasmus+, KA2 – Cooperation for innovation and the exchange of good practices – KA202 – Strategic Partnerships for vocational education and training.